YouTube: handig! Of toch niet?

YouTube, ik vind het meestal een heerlijke en onuitputtelijke bron voor het ontdekken van nieuwe en oude muziek. Maar in mijn werk als muziekadviseur bij uitvaarten is het soms ook de bron die veel vragen oproept….

Bijna iedereen weet hoe YouTube werkt: je typt een titel in, en binnen no time kun je kiezen uit tientallen filmpjes. Veel mensen die een lied zoeken, doen dat op YouTube. Zo ook nabestaanden die in heel korte tijd moeten beslissen wat er op een uitvaart gedraaid gaat worden. Ik krijg wekelijks mailtjes met een YouTube-linkje en de opdracht: dit lied graag, en dan op mp3.

Natuurlijk kan zo’n link heel handig zijn: ik zie de titel, de artiest, soms zelfs ook de juiste versie en ik zoek in mijn eigen collectie naar precies dat nummer maar dan in een betere kwaliteit. Maar veel vaker begint met dat linkje juist mijn probleem.

Allereerst kan de geluidskwaliteit van de opname heel slecht zijn, maar is er geen (legale) opname in betere kwaliteit beschikbaar. YouTube is erg onbetrouwbaar omdat iedereen er iets op kan zetten, ook mensen die een microfoon bij een luidspreker hangen en zo bijvoorbeeld een 78-toerenplaat opnemen. Zo kreeg ik laatst een mailtje van een uitvaartleider met een YouTube-linkje van een klassiek muziekstuk dat een familie op een uitvaart wilde laten draaien. Met de vraag of het begin en het einde wat mooier gemaakt kon worden, want dit begon en eindigde heel abrupt. Ik ben eerst eens uit gaan zoeken waarom het stuk zo raar begon en eindigde. Op andere kanalen zag ik dat het nummer op zich zeker een minuut langer duurde. Wat bleek? Op YouTube stond een versie waar alleen de solist aan het spelen was, het intro en outro van het orkest was er gewoon vanaf geknipt. Hardhandig, ook dat nog. 

Uiteindelijk stuurde ik een voorstel met drie opties naar de uitvaartleider: het korte stuk zonder het begin en eind (klein beetje fraaier geknipt), het gehele stuk van YouTube van dezelfde solist maar in niet zo beste kwaliteit, en hetzelfde stuk in goede kwaliteit maar van een andere solist. Want alleen op deze manier kan een familie een goede keuze maken.

Nog zo’n YouTube-verhaal uit mijn praktijk.

Ik kreeg een mailtje met een linkje naar een duet van Bette Midler en Wynonna Judd. Het lied The rose wordt vaak gevraagd voor een uitvaart, maar deze versie kende ik niet dus ik ben gaan luisteren. Ik vond het een vreemde versie: was dat wel Bette Midler, was het wel een duet, en was het er niet in een beter klinkende versie? 

Een beter klinkende versie vond ik niet, wel een live-versie van dit duet, met heel veel applaus dat moeilijk weg te werken viel. 

De familie kreeg uiteindelijk drie versies van mij te horen: het YouTube-linkje (met mijn verhaal dat het helemaal geen Bette Midler is die je daar hoort maar iemand die het nummer covert – die iemand heeft er een hele misleidende titel aan gegeven), de live-opname waarbij ik het applaus zo bescheiden mogelijk heb gehouden, en de studio-versie van Bette Midler solo. Zodat ook hier weer de familie een weloverwogen keuze kon gaan maken.